Search

Search YK Vehicle Technology

Wednesday 1 December 2021

Lamborghini ඉතිහාසය ( Part 1 )

 


Lamborghini logo.svg

ඔටෝමොබිලි ලම්බෝගීනි S.p.A., හෝ සරල ලෙසින් ලම්බෝගීනි , (ඉතාලියානු: [lamborˈɡiːni] ( අසන්න)) විසින් ඉතාලියානු සුඛෝපභෝගී ක්‍රීඩා මෝටර් රථ සැලසුම, ඉංජිනේරුකරණය, නිෂ්පාදනය සහ බෙදාහැරීම සිදු කෙරෙයි. ලම්බෝගීනි හී නිෂ්පාදන පහසුකම් හා මූලස්ථානය පිහිටා ඇත්තේ, ඉතාලියේ, සැන්ටගාටා බොලොඤ්ඤේසේ හීය. 2011දී, ලම්බෝගීනි හී සේවකයන් 831 දෙනා විසින් වාහන 1,711 නිෂ්පාදනය කෙරිණි.

නිෂ්පාදන ක්ෂේත්‍රයෙහි බලවතෙකු වූ ෆෙරූචියො ලම්බෝගීනි විසින් 1963දී ඔටෝමොබිලි ලම්බෝගීනි S.p.A.ඇරඹුවේ, ෆෙරාරි වැනි වෙළෙඳපොලෙහි ප්‍රකිෂ්ඨාපිත මෝටර් රථ වර්ග හා සමග තරග වැදිය හැකි සුවිෂ්ට ගම්භීර දේශාටන මෝටර් රථයක් නිපදවීමේ අභිලාෂය සහිතවය. සමාගම විසින් නිෂ්පාදිත පළමු මාදිලි නිකුත්කෙරුණේ 1960 ගණන් වල මැද භාගයෙහි වන අතර ඒවායේ සුවිෂ්ටතාවය, ජවය හා සුවපහසුව නිසාවෙන්ම ප්‍රසිද්ධියක් ලැබීය.

                                                                                                             

                                                

                                                                                                   


ඔටෝමොබිලි ලම්බෝගීනි S.p.A.[1]
වර්ගයපෞද්ගලික[1]
ඉරණමඅවුඩි AG (සැප්තැම්බර් 1998) විසින් අත්පත් කර ගැනුණි[2]
ස්ථාපිතය
[3]
ප්‍රාරම්භකෆෙරූචියො ලම්බෝගීනි
මූලස්ථානයසැන්ටගාටා බොලොඤ්ඤේසේඉතාලිය[1]
සේවා සරියලෝක ව්‍යාප්ත
ප්‍රධාන පුද්ගලයන්
[4]
කර්මාන්තය
  • මෝටර් රථ නිෂ්පාදනය
  • මෝටර් රථ බෙදාහැරීම
නිෂ්පාදිතයන්
  • ලම්බෝගීනි අවෙන්ටඩෝර් SVJ
  • ලම්බෝගීනි අවෙන්ටඩෝර් අල්ටිමේ
  • ලම්බෝගීනි හුර්කන්
නිෂ්පාදන ප්‍රතිදානය
  •  1,711 වාහන (2011)
  • 1,227 වාහන (2010)
[5]
ආදායම
  •  €268 මිලියන (2011)
  • €227 මිලියන (2010)
[6]
ලාභය
  •  -€24 මිලියන (2011)[7]
  • -€57,184 මිලියන (2010)
[8]
මුළු සමකොටස
  • €837 මිලියන (2011)[9]
  • €933.213 මිලියන (2010)
[8]
සේවකයන්
  •  831 (2011)
  • 803 (2010)
[10]
මූලකාරකඅවුඩි AG[9][11]
උපාංගයන්[9][12]
වෙබ්අඩවියlamborghini.com

ආරම්භය

ෆෙරූසියෝ ලැම්බෝගිනි (1963–1972)

ෆෙරූසියෝ ලැම්බෝගිනි ඔහුගේ කාරයක් හා ට්‍රැක්ටරයක් සමග

ඉතාලි ට්‍රැක්ටර් නිෂ්පාදන දැවැන්තයෙකු හා ස්පාඥ්ඥ ගොනුන්ගේ සටන් (Spanish Bull fighting) රසිකයෙක් වන ෆෙරූසියෝ ලැම්බෝගිනි (මෙහි ප්‍රතිඵලය වූයේ ලැම්බෝගිනි හි සටන් කරන ගවයෙකු නිරූපනය කරන ලාංඡනයක් තිබීමයි. තවද මෙය ලැම්බෝගිනි කාර් වල නාමයන් ලෙස බොහෝ විට සටන් කරන ගොනුන් සහ ගොනුන් ඇති කරන්නන්ගේ නම් තැබීමට හේතු විය.) 1963 දී "ලැම්බෝගිනි" සමාගම ආරම්භ කළේ ෆෙරාරි වැනි කීර්තිමත් මාර්කූස් වලින් පිරිනමන තරඟ වාහන සමග තරඟ කිරීම සඳහා ග්‍රෑන්ඩ් ටුවරිං කාරයක් නිෂ්පාදනය කිරීමේ අරමුණෙනි.

සමාගමේ ප්‍රථම මාදිලි 1960 ගණන් වල (350 GT වැනි) හඳුන්වා දුන් අතර ඒවායේ ශෝධනය, බලය සහ සුවපහසුව සඳහා ප්‍රසිද්ධ විය. 1966 දී ලැම්බෝගිනි යුගයේ ඉහළ කාර්‍ය සාධන කාර් සඳහා සම්මත පිරිසැලසුම ලෙස පසුපස මැද එන්ජිම සහ පසුපස රෝද ධාවනය ස්ථාපිත කරන ලද මියුරා කූපේ සඳහා පුළුල් පිළිගැනීමක් ලබා ගත්තේය.

ලැම්බෝගිනි මියුරා SV

ලැම්බෝගිනි එහි පළමු දශකය තුළ වේගයෙන් වර්ධනය වූ නමුත් 1973 ලොව පුරා පැවති මූල්‍ය පසුබෑම සහ තෙල් අර්බුදය හේතුවෙන් අලෙවිය පහත වැටුණි. ෆෙරූසියෝ ලැම්බෝගිනි සමාගමේ අයිතිය ජෝර්ජස්-හෙන්රි රොසෙට්ටි 1974 ට විකුණන ලදී.

1974 දී ෆෙරුසියෝ ලැම්බෝගිනි ලැම්බෝගිනි ඔටෝමොබිලි හි ඔහුගේ ඉතිරි 49% ක කොටස් ජෝර්ජස්-හෙන්රි රොසෙට්ටිගේ මිතුරෙකු වූ රෙනේ ලයිමර්ට විකුණන ලදී. ඔහුගේ නම තිබූ කාර් සහ ට්රැක්ටර් සමඟ තිබූ සියළුම සම්බන්ධතා බිඳ දැමූ ලැම්බෝගිනි මධ්යම ඉතාලියේ පෙරුජියා පළාතේ ට්රැසිමෙනෝ විලේ වෙරළ තීරයේ පිහිටි වත්තකට විශ්රාම ගත් අතර එහිදී ඔහු මිය යන තුරුම රැඳී සිටියේය.

රොසෙට්ටි (1973–1977)

කවුන්ටච් එල්පී 400 හා කවුන්ටච් එල්පී 500

1971 දී එල්පී 500 ලෙස දැක්වෙන කාරය 1974 දී "කවුන්ටච් එල්පී 400" ලෙස නිෂ්පාදනය කිරීමට පටන් ගත් අතර එය බල ගැන්වෙන්නේ කුඩා 4.0-ලීටර් V12 මඟින් ය. එහි ප්‍රථම නිෂ්පාදන මාදිලිය 1974 දී ලබා දෙන ලදී. 1976 දී උර්රාකෝ පී 300 සිල්වට් එක බවට ප්‍රතිනිර්මාණය කරන ලද අතර එහි තාර්ගා මුදුනක් සහ 3.0-ලීටර් වී 8 ඇතුළත් විය. එක්සත් ජනපදයට ආනයනය කළ හැක්කේ "අළු වෙළඳපොල" හරහා පමණක් වන බැවින් එහි ගොඩනැගීමේ ගුණාත්මකභාවය, විශ්වසනීයත්වය සහ ergonomics සියල්ලම එයට එරෙහිව ක්‍රියා කළහ. නිෂ්පාදනය කළේ 54 ක් පමණි.

1982 දී හඳුන්වා දුන් එල්පී 500 එස් සංස්කරණය තෙක් ඇමරිකානු වෙලඳපොලේ සහභාගීත්වයක් නොතිබීම නිසා කවුන්ටච් ආයතනයට ද බාධා එල්ල විය.

ලැම්බෝගිනි චීටා

1977 ජිනීවා මෝටර් රථ ප්‍රදර්ශනයේදී, පසුපස සවිකරන ලද ක්‍රයිස්ලර් වී 8 එන්ජිමකින් බල ගැන්වූ ලැම්බෝගිනි සිය ප්‍රථම මූලාකෘති යුධමය වාහනය වන "චීටා" එළිදැක්වීය. කෙසේ වෙතත්, කටකතාවලට අනුව පරික්ෂා කිරීමේදී එම මූලාකෘතිය විනාශ නොවූ නමුත් දුර්වල ලෙස ක්‍රියා කළ අතර කොන්ත්‍රාත්තුව අහිමි විය. චීටාව දියුණු කිරීම සඳහා භාවිතා කළ සම්පත් බීඑම්ඩබ්ලිව් එම් 1 වෙතින් හරවා යැවූ අතර අවසානයේදී එය බීඑම්ඩබ්ලිව් වෙතින් කොන්ත්‍රාත්තුව අවලංගු කිරීමට හේතු විය.

බුංවත් වීම සහ මිම්රාන් (1978–1986)

අවුරුදු ගෙවී යත්ම ලැම්බෝගිනිගේ තත්වය නරක අතට හැරුණි. 1978 දී සමාගම බංකොලොත්භාවයට පත් වූ අතර ඉතාලි උසාවිය සමාගමේ පාලනය සියතට ගත්තේය. 1980 දී ක්‍රීඩා කාර් කෙරෙහි දැඩි ඇල්මක් දැක්වූ කීර්තිමත් ආහාර ව්‍යවසායකයින් වන හා ස්විස් ජාතික සහෝදරයින් වන ජීන් ක්ලෝඩ් සහ පැට්‍රික් මිම්රාන් හට සමාගම ලබා දෙන ලදී.

ලැම්බෝගිනි ජල්පා

ඔවුන්ගේ පාලන කාලය තුළදී, අසාර්ථක වූ සිල්වට් මෝටර් රථය "ජල්පා" ලෙස නැවත සකස් කරන ලදී. එය කලින් මසරාටි සමාගමේ සිටි විශිෂ්ට නිර්මාණකරුවෙකු වූ ජුලියෝ ඇල්ෆියරි විසින් වෙනස් කරන ලද 3.5-ලීටර් V8 එන්ජිමක් මඟින් බල ගන්වන ලදී. සිල්වට් වලට වඩා සාර්‍ථක වූ ජල්පාව, කවුන්ටච්හි වඩාත් දරා ගත හැකි, මිලෙන් අඩු අනුවාදයක අරමුණ සාක්‍ෂාත් කර ගැනීමට සමීප විය.කවුන්ටච් ද යාවත්කාලීන කරන ලද අතර අවසානයේ 1982 දී "එල්පී 500 එස්" මාදිලිය හඳුන්වා දීමෙන් එය එක්සත් ජනපදයේ විකිණීමට ඉඩ සැලසිනි.

ලැම්බෝගිනි කවුන්ටච් එල්පී 5000 ක්වාට්‍රොවෝල්වෝල්

ආයෝඡනයේ ක්‍ෂණික ප්‍රතිඵල යහපත් විය. "කවුන්ටච් එල්පී 5000 ක්වාට්‍රොවෝල්වෝල්", (එන්ජිම 455 පීඑස් (335 kW; 449 එච්පී) බලයක් නිපදවයි) 1984 දී හඳුන්වා දෙන ලදී. අසාර්ථක වූ "චීටා" ව්‍යාපෘතියේ වැඩිදියුණු කිරීම් හේතුවෙන් 1986 දී "එල්එම් 002" ක්‍රීඩා උපයෝගිතා වාහනය (SUV) හඳුන්වා දීමට ඔවුන්ට හැකිවිය.

අපේක්ෂා කළ හැකි අනාගතය දෙස බලා සිටි සමාගම 1987 දී සම්පුර්ණයෙන්ම පාහේ කාබන් ෆයිබර් වලින් සාදන ලද "කවුන්ටච් එවොලියුසෝන්" නම් මූලාකෘති ක්‍රීඩා මෝටර් රථය ජාත්‍යන්තරයට ප්‍රදර්ශනය කළේය. එහි පරීක්‍ෂණ කාල සටහන තුළදී එවොලියුසෝන් ප්‍රදර්ශනය කෙරුණු අතර එය බිඳ වැටීමේ පරීක්‍ෂණයකදී (Crash Test) විනාශ විය. 1987 දී පැට්‍රික් මිම්රාන් ලැම්බෝගිනි සමාගම ක්‍රයිස්ලර් (USA) සංස්ථාවට විකිණීමට තීරණය කළේය.

ක්‍රයිස්ලර් (1987-1993)

1987 අප්‍රේල් 24 වන දින ක්‍රයිස්ලර් සභාපති ලී ඉකොකාගේ නායකත්වයෙන් යුත් අත්පත් කර ගැනීමකදී ක්‍රයිස්ලර් කෝපරේෂන් විසින් නුවෝවා ඔටෝමොබිලි ෆෙරුසියෝ ලැම්බෝගිනි එස්පීඒ හි පාලනය ගෙන එක්සත් ජනපද ඩොලර් මිලියන 25.2 ක් මිම්රාන්වරුන්ට ගෙවීය. මිම්රාන් සහෝදරයන් විසින් එම සමාගමට වසර 6 කට පෙර ගෙවූ ඩොලර් ප්‍රමාණය මෙන් බොහෝ ගුණයක් විකුණා ගැනීමට හැකි විය (ලොව පුරා වසරකට කාර් 5,000 ක්).

ලෝටස් 102-මෙය ලැම්බෝගිනි එන්ජිමක් භාවිතා කරන ෆෝමියුලා 1 ග්‍රෑන්ඩ් ප්‍රික්ස් කාර් එකකි

1991 වන විට ෆෙරාරි 328 සමඟ තරඟ කිරීමට කාර් එකක් නිෂ්පාදනය කිරීම ක්‍රයිස්ලර්ගේ අරමුණ වූ අතර ඇමරිකානු වෙළඳපොල සඳහා ක්‍රයිස්ලර් කාර් එකක භාවිතා කළ හැකි එන්ජිමක් ඉතාලි ජාතිකයින් විසින් නිෂ්පාදනය කරවීමට ක්‍රයිස්ලර් තීරණය කළේය. පළමු වතාවට ග්‍රෑන්ඩ් ප්‍රී කණ්ඩායම් සඳහා එන්ජින් වැඩි දියුණු කිරීම සදහා "ලැම්බෝගිනි ඉංජිනේරු එස්පීඒ" ලෙස නව අංශයක් මොඩෙනා හි පිහිටුවන ලද අතර ඒ සඳහා මූලික අයවැය වශයෙන් ඩොලර් මිලියන 5 ක් ලබා දෙන ලදී.

මෙම කාලය තුළ කළමනාකරු ලෙස ඩැනියෙල් ඕඩෙටෝ සහ සභාපති ලෙස එමිල් නොවාරෝ තෝරා ගන්නා ලදී. ඔවුන්ගේ පළමු බඳවා ගැනීම වූයේ පෙර ෆෙරාරිගේ ෆෝමියුලා 1 කණ්ඩායම කළමනාකරණය කළ, මොටර් ෆෝර්ජියරි නම් වූ යතුරුපැදි ලෝකයේ විශිෂ්ට කීර්තියක් ඇති පුද්ගලයෙකි. සැන්ට්-ආගාටා හි සිදු කරන ලද මාර්ග-කාර් එන්ජින් සැලසුමෙන් ස්වායත්තව 3.5-ලීටර් 3.5 වී 12 එන්ජිමක් සැලසුම් කිරීමට ෆෝර්ගෙරී කටයුතු කළේය.

ඩයබ්ලෝගේ මුල් සැලසුම සාදා කර ඇත්තේ පුහුණුකරු බර්ටෝන් හි වැඩ කරමින් සිටියදී මියුරා සහ කවුන්ටච් හි බාහිර පෙනුම ලියූ ප්‍රවීණ මාර්සෙලෝ ගාන්ධිනි විසිනි. කෙසේ වෙතත්, ගාන්ධිනීගේ වැඩ කටයුතු පිළිබඳ පැහැදීමක් නොතිබූ ක්‍රයිස්ලර් විධායකයින්, ටොම් ගේල්ගේ නායකත්වයෙන් යුත් ඇමරිකානු කාර් නිෂ්පාදකයාගේම නිර්මාණ කණ්ඩායමට පැවරීය. ගාන්ධිනී නිමි භාණ්ඩය කෙරෙහි පැහැදීමක් නොතිබුණි.

1988 අප්‍රේල් මාසයේදී ටුවින් මෝටර් රථ ප්‍රදර්ශනයේදී ක්වාට්රොවල්වෝල් කාරයේ V12 එන්ජිමක බලයෙන් ක්‍රියාත්මක වන ලැම්බෝගිනි සන්නාමයක් සහිත බර්ටෝන් ජෙනසිස් ටියුරින් මෝටර් රථ ප්‍රදර්ශනය කරන ලදී. ලැම්බෝගිනි මාලාවේ ඩයබ්ලෝට පහළින් එවකට හිස් ඉඩ අත්පත් කරගෙන "ජල්පා" වෙනුවට ආදේශ කරන නව "ලැම්බෝ පැටියා" සැකසීම ද ආරම්භ කර තිබුණි. වසරකට කාර් 2000 කට වඩා අලෙවි කිරීමේ අපේක්ෂාවෙන් මෙම ව්‍යාපෘතිය සඳහා ඩොලර් මිලියන 25 ක අයවැයක් වෙන් කර තිබුණි.

1991 ලැම්බෝගිනි ඩයබ්ලෝ

1990 ජනවාරි 21 දින මොන්ටේ කාලෝ හි "හොටෙල් ඩි පැරිස්" හි පැවති උත්සවයකදී "ලැම්බෝගිනි ඩයබ්ලෝ" මහජනයාට එළි දැක්විණි. එවකට ලොව නිෂ්පාදනය කරන ලද වේගවත්ම මෝටර් රථය ඩයබ්ලෝ වන අතර, අලෙවිය කෙතරම් වේගවත් වූවාද යත් ලැම්බෝගිනි ලාභයක් ලැබීමට පටන් ගත්තේය.[1

පවර්බෝට් (Powerboat) රේසිං සඳහා සමාගම සිය වී 12 එන්ජින් සංවර්ධනය කිරීමට ද පටන් ගත්තේය. 1991 දී ලාභය ඩොලර් මිලියනය ඉක්මවා ගිය අතර ලැම්බෝගිනි සාධනීය යුගයක් භුක්ති වින්දේය.

වාසනාව ඉහළ නැංවීම කෙටි විය; 1992 දී ඇමරිකානු ඩොලර් 239,000 ක ඩයබ්ලෝ අවසානයේ ඇමරිකානු උනන්දුවක් දක්වන අයට ප්‍රවේශ විය නොහැකි බව ඔප්පු වූ හෙයින් අලෙවිය බිඳ වැටුණි. තම ආයෝඡනය සාධාරණීකරණය කිරීම සඳහා ස්වයංක්‍රීය මෝටර් රථ සමාගම තවදුරටත් ප්‍රමාණවත් තරම් කාර් නිෂ්පාදනය නොකරන බව ක්‍රයිස්ලර් තීරණය කළේය.

       

1 comments: