බුගාටි ඔටෝමොබයිල්ස්
බුගාටි ඔටෝමොබයිල්ස් යනු ප්රංශයේ ඇල්සාස් හි පිහිටි ඉහළ කාර්ය සාධන වාහන නිෂ්පාදන සමාගමකි. 20 වන සියවසේ මුල් භාගයේ අක්රිය වූ කාර් සමාගමක් සහ වොක්ස්වැගන් යටතේ ක්රියාත්මක එහි නවීන පුනර්ජීවනය යන සමාගම් දෙකම මෙම නමින් අදහස් වේ.
බුගාටි (1909-1956)
මැතිස් සහ ඩියුට්ස් වැනි බොහෝ කාර් සමාගම් සඳහා කාර් සැලසුම් කිරීමෙන් දශකයකට පසු, ගෘහ භාණ්ඩ සැලසුම් කරන්නෙකු වූ කාලෝ බුගාටිගේ පළමු පුත් එටෝර් බුගාටි, ප්රංශයේ ඇල්සේස් (එවකට ජර්මානු ජාතිකයින් අල්ලා ගත්) මොෂෙයිම් හි තමාගේම කර්මාන්ත ශාලාවක් ආරම්භ කිරීමට තීරණය කළේය. 1909 දී ඔහු "ටයිප් -10" නමින් කුඩා කාර් ඉදි කරමින් ඔහුගේ ව්යාපාරය ආරම්භ කළේය.
බුගාටි නිෂ්පාදනය ආරම්භ වූයේ 1327 සීසී "බුගාටි ටයිප් 13" සමඟ ය. ඉහත සඳහන් එන්ජින් ධාරිතාවයෙන් යුත් මාදිලි හතරක් බුගාටි විසින් ඉදි කරන ලද අතර ප්රසිද්ධ ගුවන් නියමුවෙකු වූ ගැනුම්කරුගේ නමින් 5027 සීසී "ටයිප් ගැරෝස්" නම් කරන ලදී. 1913 දී බුගාටිගේ පළමු straight-අට නිර්මාණය කිරීම සඳහා සිලින්ඩර 4 එන්ජින් දෙකක් ඒකාබද්ධ කළ නමුත් පළමු 8 සිලින්ඩර් එන්ජිම 1922 දී 1991 සීසී "බුගාටි "ටයිප් -30" හිදී එළිදැක්විණි.
1924 දී ලියොන්හිදී පැවති ප්රංශ ග්රෑන්ඩ් ප්රී තරඟයේදී "බුගාටි ටයිප් 35" ප්රසිද්ධියට පත් වූ අතර බොහෝ විචාරකයින් විසින් එය "සාමාන්ය බුගාටි" ලෙසින් හැඳින්වෙන්නේ එහි උසස් හැඩගැස්වීම සමග බලය මිශ්ර වීම හේතුවෙනි. ලෙ මැන්ස් රේස් සහ ග්රෑන්ඩ් ප්රීක්ස් වැනි විවිධ තරඟ ඉසව් වල තරඟ ජයග්රහණය 1800ක් අත්කර ගැනීම හේතුවෙන් මෙම මෝටර් රථය මෙතෙක් නිෂ්පාදනය කරන ලද ඉතාමත් ප්රසිද්ධ බුගාටි වලින් එකක් ලෙස පවතී.
1926 දී එළිදැක්වූ බුගාටිගේ "රෝයාල්" එකල ලොව විශාලතම මෝටර් රථය වූ අතර එය කුඩා නිෂ්පාදකයාට අසාමාන්ය දෙයක් විය. එහි Sraight අට එන්ජිම සාමාන්ය බල ඒකකයේ විශාල වර්ශයක් වූ අතර එම කාරය බලවත් මෙන්ම සුඛෝපභෝගී ද විය. බුගාටි කාර් 25 ක් නිෂ්පාදනය කිරීම ගැන කතා කළ අතර ඉන් එකක් ස්පාඤ්ඤයේ ඇල්ෆොන්සෝ රජුට විකුණන බවද සඳහන් කර ඇත. නමුත් එය සිදු නොවූ අතර විකුණනු ලැබුවේ කාර් 6 ක් පමණි.
පසුපස කකුල් මත සිටගෙන සිටින අලියෙකුට සමාන බුගාටි රෝයාල් හි රේඩියේටර් කැප් එක සෑදුවේ එටෝර්ගේ සහෝදරයා වන ප්රසිද්ධ මූර්ති ශිල්පියෙකු වූ රෙම්බෙඩ්රන්ට් බුගාටි විසිනි.
1926 දී එටෝර් බුගාටි විසින් ඔහුගේ පුත් රොනල්ඩ් සඳහා "බාබේ" නමින් හැඳින්වෙන බුගාටි ටයිප්-35 වර්ගයේ ඉතා කුඩා අනුවාදයක් ඉදි කළේය. එය ඉතා සංයුක්ත හා වේගවත් වූ අතර "ප්රකෝටිපති දරුවන් සඳහා සෙල්ලම් බඩුවක්" ලෙස ප්රසිද්ධියට පත් විය. 1931 දී, එටෝර් බුගාටි කර්මාන්ත ශාලාවක් වටා ගමන් කිරීම වැනි ඔහුගේ කුඩා අරමුණු සඳහා විදුලි කාර් රථයක් ඉදි කළේය. අධික ඉල්ලුම හේතුවෙන් ඔහු එය 1931 සහ 32 අතර කාලය තුළ "ටයිප් -56" නමින් නිෂ්පාදනය කළේය. එම වසරේම බුගාටි විසින් "ටයිප් -50" නිපදවන ලද අතර එය ඉහළ වායුගතික ක්රියාකාරීත්වයක් සහ විධිමත් හැඩයක් සහිත මෝටර් රථයකි. මෙය එටෝර් බුගාටිගේ පුත් ජීන් දායක වූ ප්රථම කාර් වලින් එකකි. සමාගම විසින් "ටයිප් -55" ද නිපදවන ලද අතර එය ජීන් බුගාටි විසින් මුළුමනින්ම සැලසුම් කර සංවර්ධනය කළ වේගවත් ආසන දෙකේ කාරයකි. එය කූපේ (නිෂ්පාදනය කරන ලද කාර් 9) සහ රෝඩ්ස්ටර් (නිෂ්පාදනය කරන ලද 13) ආකාරයෙන් විකුණන ලදී. විශිෂ්ට කාර්ය සාධනයකින් සහ අලංකාරයෙන් යුත් මෙම කාරයේ චැසිය බුගාටි විසින් සාදන ලද හොඳම චැසියක් ලෙස හැඳින්වේ.
1930 ගණන් වලදී එටෝර් බුගාටි රේසින් ගුවන් යානයක් නිර්මාණය කිරීමට සම්බන්ධ වූ අතර ඩොයිෂ් ඩි ලා මෙර්තේ ත්යාගයෙන් ජර්මානුවන් පරාජය කිරීමට බලාපොරොත්තු විය. මෙය කිසි විටෙකත් පියාසර නොකළ බුගාටි 100 පී ය. එය සැලසුම් කළේ බෙල්ජියම් ජාතික ඉංජිනේරුවෙකු වූ ලුවී ද මොන්ගේ විසින් වන අතර ඔහුගේ "ටයිප් 7.5" එසවුම් ශරීරයේ දැනටමත් බුගාටි බ්රෙසියා එන්ජින් යොදන ලදී.
1934 පැරිස් මෝටර් රථ ප්රදර්ශනයේදී, බුගාටි විසින් "ටයිප් -57" එළිදැක්වූ අතර එය තවත් දොර දෙකේ කාරයක් වන අතර ජීන් බුගාටි විසින් නිර්මාණය කරන ලද සහ බොහෝ අනුවාද වලින් නිම කරන ලද හොඳම කාර් වලින් එකකි. ඇට්ලන්ටේ නම් අනුවාදය වඩාත් ප්රචලිත වූ අතර අලෙවි කෙරුණේ උදාහරණ 35 ක් පමණි. ග්රීක ජනප්රවාද වලින් "ඇට්ලන්ටේ" යන නම ලැබී ඇති අතර එහි "වේගවත්ම" යන්න සඳහන් වේ.
1938 දී බුගාටි විසින් එස්, එස්සී සහ ජී ලෙස ටයිප් -57 ප්රභේද තුනක් එළිදැක්වූ අතර ජීන් බුගාටි විසින් නිර්මාණය කරන ලද අවසාන කාර් ලෙස මෙම කාර් පවතී. ටයිප් -57 එස්සී ඉතා සුවිශේෂී වන අතර සමාගම (බුගාටි) විසින් නිෂ්පාදනය කරන ලද ඉතාමත් අලංකාර කාර් මාදිලිය ලෙස පවතී. ඇලුමිනියම් වලින් සාදන ලද මෙම කාර් වලින් හතරක් පමණක් නිපදවා ඇති අතර දැනට ඉතිරිව ඇත්තේ පළමු කාර් තුන පමණි. දෙවන ලෝක යුද්ධයේදී ජර්මානු ආක්රමණය හේතුවෙන් ජීන් බුගාටිගේ පෞද්ගලික වාහනය වන සිව්වැන්න ප්රංශයෙන් නැව් ගත කළ අතර ඉන් පසුව කාරය සොයා ගැනීමට නොහැකි විය. ජීන් බුගාටිගේ අනුවාදය "ලා වොයිචර් නොයාර්" (කළු කාරය) ලෙස හැඳින්වූ අතර අනෙක් සියලුම කාර් තුනට සමාන නොවිණි. කාර් හතරෙන් ඒකක මිල අධිකම කාරය එය වන අතර එහි අතුරුදහන් වීම තවමත් මෝටර් රථ කර්මාන්තයේ නොවිසඳුණු ඉතාමත් ප්රසිද්ධ ගුප්ත විද්යාවක් ලෙස පවතී.
ප්රසිද්ධ 57 එස් පදනම් කරගත් "57 ජී ටෑන්ක්" 1936 ප්රංශ ග්රෑන්ඩ් ප්රී ජයග්රහණය මෙන්ම 1937 පැය 24 ම ලේ මෑන්ස් ජයග්රහණය කළේය. 57G ටැංකි තුනක් නිෂ්පාදනය කරන ලදී. ලේ මෑන්ස් ජයග්රාහකයා වන චැසි අංක 57335 පමණක් දැනට දන්නා අතර එය දැනට ෆිලඩෙල්ෆියා හි සිමියෝන් පදනමේ වාහන කෞතුකාගාරයේ ප්රදර්ශනයට තබා ඇත.
එහි හැඩය හේතුවෙන් "ටෑන්ක්" ලෙස නැවත නම් කරන ලද ටයිප් -57 සී, ඉතා සාර්ථක රේස් කාර් එකක් වූ අතර එය 1939 දී ලේ මෑන්ස් ධාවන තරගයේ ප්රථම ස්ථානය දිනා ගත්තේය. පසුව, ජීන් බුගාටි මෝල්ෂෙයිම්-ස්ට්රැස්බර්ග් මාර්ගයේ පරීක්ෂණයක් සඳහා ජයග්රාහී මෝටර් රථය රැගෙන ගිය අවස්ථාවේ වසා දැමූ පාරේ බීමතින් ගමන් ගත් පාපැදිකරුවෙකු මඟ හැරීම සඳහා හැරීමේදී අනතුරට පත් ව වයස අවුරුදු 30 දී මිය ගියේය.
1939 අගෝස්තු 11 වන දින එටෝර් බුගාටිගේ පුත් ජීන් බුගාටිගේ මරණය ජීන් ඔහුගේ පියා වූ එටෝර්ගේ මනස දුර්වල කළ අතර සමාගමේ දක්ෂ උරුමක්කාරයා අහිමි වීම සමාගමේ නිෂ්පාදන කෙරෙහි ද බලපෑම් කරමින් සමාගමේ ඉරණමේ හැරවුම් ලක්ෂයක් සනිටුහන් කළේය. දින කිහිපයකට පසු දෙවන ලෝක යුද්ධය ආරම්භ විය. මේ හේතුවෙන් එටෝර් බුගාටි විසින් ඔහු විසින් සාදන ලද කාර් වේගයෙන් විකිණීම හෝ නැව්ගත කිරීම සහ නිවසේ ඉදිවෙමින් තිබූ කාර් සඟවා තැබීම සහ සම්පූර්ණ කරන ලද එන්ජින් රේල් කාර් සඳහා සවි කිරීමට සිදු වූ බව කියවේ. 1940 දී ආක්රමණය කරන ලද ජර්මානු හමුදාව විසින් ෆ්රෑන්ක්ස් මිලියන 150 කට තම සමාගම ජර්මානු ව්යවසායකයෙකු වූ හෑන්ස් ට්රිපල්ට විකිණීමට එටෝර් බුගාටිට බල කරේය. එතැන් පටන් දෙවන ලෝක යුද්ධය සමය පුරා එම කර්මාන්ත ශාලාව තුල සී ප්ලේන් නිශ්පාදනය කෙරිණි.
දෙවන ලෝක යුද්ධය හේතුවෙන් මෝල්ෂෙයිම් කර්මාන්ත ශාලාව නටබුන් වූ අතර සමාගමට දේපල පාලනය අහිමි විය. යුද්ධය පැවති සමයේ බුගාටි පැරිසියේ වයඹ දිග උප නගරයක් වන ලෙවලොයිස් හි නව කර්මාන්ත ශාලාවක් සැලසුම් කළේය. යුද්ධයෙන් පසුව, බුගාටි විසින් ටයිප් 73 කාර් සහ ටයිප් 73 සී වර්ගයේ තනි ආසන රේසිං කාර් ඇතුළුව නව කාර් මාලාවක් තැනීමට සැලසුම් කර සැලසුම් කළ නමුත් බුගාටි සමාගමේම නිෂ්පාදනය කළේ 73 වර්ගයේ 73 වර්ගයේ කාර් පහක් පමණි. අංශභාගය සහ නියුමෝනියාව හේතුවෙන් 1947 අගෝස්තු 21 වන දින එටෝර් බුගාටි මිය යන විට සීසී 375 ක අධි ආරෝපිත කාරයක් සංවර්ධනය කිරීම නැවැත්වීය. එටෝර් බුගාටිගේ මරණයෙන් පසු එම ව්යාපාරය තවදුරටත් පහත වැටුණු අතර 1952 ඔක්තෝම්බර් මාසයේදී පැරිස්හි පැවති මෝටර් රථ ප්රදර්ශනයේදී තමන්ගේම ව්යාපාරයක් ලෙස අවසන් වරට පෙනී සිටියේය.
1950 දශකයේ මැද භාගයේදී රෝලන්ඩ් බුගාටි යටතේ සමාගම විසින් නැවත සිලින්ඩර 8ක එන්ජිමක් සහිත "ටයිප් 251" මෝටර් රථයක් සමඟ නැවත පැමිණීමට උත්සාහ කළේය. ජියෝචිනෝ කලම්බු ආධාරයෙන් නිර්මාණය කරන ලද මෙම කාරය අපේක්ෂිත පරිදි ක්රියා කිරීමට අසමත් වූ අතර එමඟින් මෝටර් රථ නිෂ්පාදනය සඳහා සමාගම ගත් උත්සාහය නතර විය. 1960 ගණන් වලදී වර්ජිල් එක්ස්නර් ඔහුගේ "පුනර්ජීවන කාර්" ව්යාපෘතියේ කොටසක් ලෙස බුගාටි එකක් නිර්මාණය කළේය. මෙම මෝටර් රථයේ ප්රදර්ශන අනුවාදයක් ඇත්ත වශයෙන්ම අවසන් බුගාටි ටයිප් 101 චැසිය භාවිතා කර ඝියා විසින් ඉදිකරන ලද අතර එය 1965 ටියුරින් මෝටර් ප්රදර්ශනයේදී පෙන්වන ලදී. ෆිනෑන්ස් නොපැමිණි අතර එක්ට්ස්නර් පසුව ස්ට්ට්ස්ගේ පුනර්ජීවනයක් කෙරෙහි අවධානය යොමු කළේය. බුගාටි ගුවන් යානා කොටස් නිෂ්පාදනය කිරීම අඛණ්ඩව සිදු කළ අතර 1963 දී හිටපු වාහන නිෂ්පාදකයෙකු වූ හිස්පානෝ-සුයිසා වෙත විකුණන ලදී.
0 comments:
Post a Comment